جلسه در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ لغایت ۱۲ در سالن جلسات دفتر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با حضور معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان جناب آقای دکتر اسماعیل برقی و موسسات و انجمن های مردم نهاد فعال در حوزه آسیب بینایی تشکیل شد و موسسات مشکلات موجود در زمینه آموزش برای کودکان با آسیب بینایی را به شرح زیر مطرح کردند:
موضوع فقدان تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان مطرح شد.
در مدارس شبانه روزی بعد از ساعت تحصیلی برنامه برای اوقات فراغت برای دانش اموزان وجود ندارد
درخواست تعامل بین آموزش و پرورش استثنایی با هیات های ورزشی جهت استعداد یابی دانش آموزان و سوق دادن انها به سمت ورزش
ساماندهی سرویس مدارس که با گذشت دو ماه از سال تحصیلی هنوز بطور کامل انجام نشده است
با گذشت دو ماه از سال تحصیلی کتب درسی بطور کامل در اختیار دانش آموزان قرار نگرفته است
در خواست بینایی سنجی در مدارس عادی در مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشیم و فقط اکتفا به ورودی سال اول نباشد جهت شناسایی افراد آرپی
همچنین در این جلسه انتقادات بسیاری از سوی مؤسسات مردمنهاد فعال در حوزه افراد با آسیب بینایی نسبت به چگونگی حمایت این سازمان از دانشآموزان مشغول به تحصیل در قالب طرح فراگیر در مدارس پذیرا عنوان گردید. طبق گفته معاون برنامهریزی آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ دانشآموز با آسیب بینایی در مدارس پذیرا تحصیل میکنند اما به ادعای کارشناسان حاضر در جلسه، سازمان آموزش و پرورش استثنایی حمایتهای لازم از این دانشآموزان و خانوادههای آنها به عمل نمیآورد. از جمله موارد مطرح شده در انتقادات کارشناسان میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
-
عدم تخصیص معلم رابط جهت پر کردن خلأهای آموزشی دانشآموزان با آسیب بینایی
-
عدم توزیع تجهیزات مورد نیاز جهت تحصیل دانشآموزان با آسیب بینایی از سوی سازمان.
-
فقدان آموزشهای تخصصی افراد با آسیب بینایی از جمله خط بریل و جهتیابی و حرکت.
-
نبود حمایتهای کافی جهت ارائه آموزشهای مرتبط با مهارتهای روزمره در میان دانشآموزان با آسیب بینایی.
-
در دسترس نبودن حمایتهای مشاورهای – روانشناسی برای دانشآموزان و والدین کودکان با آسیب بینایی.