لمس تاریخ در موزه ملی ایران

لمس تاریخ در موزه ملی ایران

به همت مسؤولان موزه ملی ایران، به مناسبت هفته میراث فرهنگی نمایشگاهی با عنوان «لمس تاریخ در موزه ملی ایران» از اول خرداد برای بازدید افراد نابینای علاقمند به تاریخ و فرهنگ ایران در محل این موزه در حال برگزاری است. در این نمایشگاه امکانی به وجود آمده تا بازدید‌کنندگان نابینا و کم‌بینا بتوانند ماکت اشیای موزه را لمس و از بروشور‌ها و توضیحات بریل استفاده کنند.

اشیایی که امکان لمس آنها در این نمایشگاه فراهم شده، مواردی از نُه هزار سال پیش تا کنون و از دوران نوسنگی تا دوره اسلامی را در بر می‌گیرد. نابینایان می‌توانند با لمس این ماکت‌ها، علاوه‌بر درک فرم، نقوش و تزیینات وابسته‌ که به صورت برجسته کار شده را به‌ راحتی درک کنند. گفتنی است در طرح بازسازی موزه ایران‌باستان اقدام جدیدی تدارک دیده شده تا در کنار برخی آثار تاریخی و فرهنگی ادوار مختلف، نمونه بازآفرینی شده با زیرنویس خط مخصوص نابینایان نصب شود.

نمایشگاه «لمس تاریخ در موزه ملی ایران» که از اول خرداد آغاز شده است، تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ در موزه ایران‌باستانِ موزه ملی ایران به نشانی تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک برپا است.

نوشته های مرتبط