آرپی انواع مختلف دارد که هر کدام ژن مخصوص خود را دارد که شامل: لبر (کم بینایی مادرزادی)، انواع دیستروفی ها و کم بینایی های مرتبط با قند، اشتارگارت و… که میتواند همراه مشکلات شنوایی و یا دیگر عوارض بدنی باشد و هر کدام از لحاظ ژنتیکی مجزّاست و به هنگام درمان، با توجه به ژن خاص خود بایستی مورد بررسی قرار گیرد. ولی عوارض مشترک همگی، کاهش دید و حساسیت به نور و شبکوری است که با کاهش دید مرکزی یا میدانی همراه است.

بسته به نوع ژن بیماری آرپی، پیشرفت آن متفاوت است و در گونه هایی که عوامل فامیلی و ژنتیکی وجود نداشته باشد، پیشرفت بیماری کمتر است. در مجموع بسته به نوع بیماری و ژنتیک آنهاست.

فکر نمیکنم که بهتر شود، بهبود زمانی حاصل میشود که درمان و علاجی صورت گیرد. در مجموع میتوان گفت که آرپی، یک نوع بیماری نیست و اگر همراه با آزمایش ژنتیک باشد تشخیص نوع آرپی بهتر صورت میگیرد.

 

سوال خوبی است، اگر ژن غالب آرپی داشته باشند به احتمال پنجاه درصد به فرزندانشان منتقل میشود ولی اگر ژن مغلوب آرپی داشته باشد بایستی از مشاوره ژنتیک برای بررسی امکان انتقال بیماری به فرزندان آگاه شوند، یعنی در فرم مغلوب، اینکه ازدواج غیرفامیلی انجام گیرد، در عدم بروز بیماری، بسیار حائز اهمیت است.

نه تا به حال همچین چیزی گزارش نشده است.

 

وقتی بینایی کم است به مرور انحراف چشم ایجاد میشود، اینست که عمل انحراف دید باعث بهبود بینایی میشود.

با پیشرفت تکنولوژی، عمل آب مرواید  به عملی راحت و مفید، تبدیل گشته است.

عمل لیزیک در مقابل پیشرفت ارپی، خیلی کمکی به بینایی فرد نمیکند و تاثیر کمی دارد. عمل لیزیک برای یک فرد ارپی، مفید نیست. استفاده از عینک به علت پوشش یو وی آن برای چشم، مفید است.

برای جلوگیری از تبدیل آب مروارید به آب سیاه، برای آرپی هایی که دید دارند، بهتر است عمل آب مروارید به موقع انجام گیرد. ولی برای کسی که بینایی ندارد و آبمروارید او نرسیده است بهتر است که تا رسیدن آب مروارید صبر کند.

شاید با زدن عینک مشکلشان برطرف شود ولی اگر لازم شد، بایستی به متخصص استرابیزم برای رفع مشکل دوبینی مراجعه کنند. اگر جوان باشند با نظر پزشک، میتوانند با اضافه کردن یک منشور به عینک خود، مشکل دوبینی را حل کنند. بعضی گونه های ضایعات مغزی با توجه به اینکه به عصب بینایی فشار می آورد میتواند باعث دوبینی شود.

بر روی آرپی تاثیر نمیگذارد، نه استرس و نه ویتامین ثابت شده است که بر روی آرپی تاثیر نمیگذارند ولی بحث مشکلات روحی و کاهش کارآمدی، موضوع دیگری است.

نه هیچ ضرری ندارد و در هر صورت آرپی ها میتوانند هر ورزشی را انجام دهند.

کورتون خود میتواند عوارضی ایجاد کند ولی مربوط به آرپی نیست یا میتواند بیماری قند ایجاد کند که عوارضی برای همگی مردم است و فقط مربوط به آرپی ها نیست و باید مراقب باشند و تحت نظر چشم پزشک باشند.

شاید ارپی ایشان پیشرفت کرده باشد و یا نمره چشم ایشان تغییر کرده باشد، به هر صورت لازم است معاینه پزشکی مجدد انجام گیرد ولی بایستی عینک زده شود.

از طریق تحقیق اینترنتی میتوان آگاهتر شد ولی نوع بیماری را از عوارضی که دارد و علائم درگیر کننده مثل مشکل شنوایی، قلبی، قندی و … و یا اینکه از چه سنی شروع شده است و همراه با آزمایش ژنتیک، میتوان تشخیص داد.

بله، از طریق تحقیق در اینترنت با مراکز آزمایشگاهی میتوانید آشنا شوید. موسساتی همچون رویان و بیمارستان لبافی نژاد از جمله مراکز تست ژنتیک اند.

بسته به نوع ژن آرپی متفاوت است. مثلا پیشرفت بیماری در گونه های وراثتی از سمت پدر و یا آتوزومی غالب، کندتر است ولی در گونه های آتوزومی مغلوب و ژن وابسته به ایکس، سریعتر است. اینکه به سن سی سالگی وابسته باشد، صحیح نیست و به نوع ژن و وراثت بستگی دارد.

خیر، اگر با مشاوره پزشکی و اطلاع از ژن آرپی باشد و ازدواج فامیلی نباشد خیلی بهتر است.

گونه ای از آزمایشات، برای تشخیص اینکه جنین قبل از تولد بیماری آرپی دارد یا خیر وجود دارد مثل تست تشخیصی سرطان چشم در دوران جنینی. در مجموع اگر این تست ها همراه آگاهی از نوع ژن آرپی باشد بهتر است.

خیر، یک علاج سطحی است و هیچ ربطی به آرپی ندارد.

تاثیر آن موقّت است و بهتر است در موقع مناسب مثل ازدواج صورت گیرد.

مصرف دخانیات و مشروبات در کل خوب نیست، ولی اگر کاری باعث گردد روحیه فرد ارپی بهتر گردد و امید به زندگی یابد، خوب است.

نور شدید، تغییرات رنگینه ای در چشم ایجاد میکند و موجب دید حالات نوری متفاوت میگردد. تغییرات در شبکیه باعث رویت این نورهای رنگی میشود که اگر آسیب به شبکیه زیاد باشد منجر به کنده شدن آن میگردد و این ضایعه با عمل لیزر قابل پیشگیری است به همین دلیل باید برای بررسی و ممانعت از پارگی شبکیه، تحت نظر باشند.

 

باید به متخصص قرنیه مراجعه شود، البته باید به متخصص قرنیه گفته شود که آرپی دارید.

توانستن که میتوانند ولی بایستی توجه داشته باشند که بیماری آرپی پیشرفت میکند و ربطی به لیزیک ندارد.

بیماری  کرونا بر بینایی تاثیر میگذارد ولی در مورد واکسن اگر آمبولی دهد، کلا بینایی از دست میرود که احتمال آن خیلی کم است. در کل دوستان آرپی هر واکسنی را میتوانند بزنند و برایشان بی خطر است به جز واکسن آسترازنکا که در آمریکا و اروپا ممنوع است، که البته این نسبت خطر یک به ده هزار است و دوستانی که از این واکسن استفاده کرده اند لازم نیست نگران باشند.

این حرکت ها به علت تراکم زجاجیه چشم است که مثل یک مگس از جلوی چشم رد میشود و خطری ندارد و جراحی آن خطرناک تر است. ولی اگر در اثر تومور مغزی، این تصاویر و ایرگیشن مغزی بوجود بیاید، لازم است مورد معاینه و عکسبرداری مغزی قرار بگیرند.

نه رژیم بخصوصی وجود ندارد و غذای معمولی بایستی استفاده کنند و حتی ثابت شده است که مصرف ویتامین آ تاثیری بر ارپی ندارد و هیچ راهی تا الان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ارپی وجود ندارد.

من هیچ دلیل خاصی نمی بینم که باعث این موضوع باشد، شاید منشاء روانی داشته باشد. شاید لازم باشد بررسی قرنیه و شبکیه هم صورت گیرد و عکسبرداری او سی تی و دیگر آزمایشات صورت گیرد.