معرفی خدمات سازمان بهزیستی

معرفی خدمات سازمان بهزیستی

مهمان: عبدالله دادخواه، رئیس بخش مددکاری مرکز توانبخشی خزانه موضوع: معرفی خدمات سازمان بهزیستی تاریخ برگزاری: 1400/10/19

-امروز در خدمت جناب آقای عبدالله دادخواه هستیم. رئیس بخش مددکاری مرکز توانبخشی خزانه. قرار است در خصوص حمایت‌ها و خدماتی که سازمان بهزیستی به مددجویان این نهاد، به ویژه افراد با آسیب بینایی، ارائه می‌دهد، صحبت کنیم.

خوب است که به طور کلان، از خود سازمان بهزیستی شروع کنیم که چه خدماتی را ارائه می‌دهد و دوستان نابینا چگونه می‌توانند این خدمات را دریافت کنند؟

-سازمان بهزیستی به طور کلی با سه معاونت بزرگ در خدمت جامعه هدف است. معاونت توانبخشی، معاونت امور اجتماعی و معاونت پیشگیری. به طور کلی حدود ۶۰ وظیفه، طبق اساس نامه‌ای که وجود دارد، به سازمان بهزیستی محول شده است. خدمات‌رسانی به افراد دارای معلولیت و نیاز‌های ویژه، بر عهده معاونت توانبخشی است و یکی از وظایف معاونت توانبخشی توانمند‌سازی افراد دارای معلولیت است. ما این افراد را به ۵ دسته تقسیم بندی کردیم. نابینایان و کم بینایان، ناشنوایان و کم شنوایان، افراد جسمی حرکتی، افراد ذهنی و افراد مزمن روانی. افرادی هم هستند که دو نوع از این معلولیت‌ها را با هم دارند؛ اما در این جلسه، به طور کلی بحث ما در خصوص نابینایان و کم بینایان است. زمانی که تشخیص داده می‌شود که یک فرد دارای ضعف بینایی است، برای تشکیل پرونده مراجعه می‌کند به یکی از مراکز پذیرش سازمان بهزیستی. ما در شهر تهران دو تا مرکز پذیرش داریم. یکی مرکز مولوی واقع در چهارراه مولوی و دیگری مرکز آیت که در خیابان یوسف آباد یا سید جمال‌الدین اسد آبادی قرار دارد. پس از این که فرد پذیرش شد، خدمات مورد نظر را دریافت خواهد کرد.

-قبل از اینکه از مسئله تشکیل پرونده بگذریم، با توجه به اینکه مددجویان و اعضای مؤسسه آرپی در سراسر کشور هستند و فقط به شهر تهران مربوط نیست، اگر فردی خارج از شهر تهران با آسیب بینایی مواجه شود، روند تشکیل پرونده را چطور پیگیری کند؟

-هر شهرستان و هر مرکز استانی یک مرکز پذیرش دارد و افرادی که دچار معلولیت هستند یا می‌شوند، باید مراکز پذیرش آن شهر یا استان را شناسایی و بعد به آن مراجعه کنند. در اکثر استان‌ها، معمولا مراکز پذیرش در ستاد بهزیستی قرار دارد و مثل تهران به صورت یک مرکز جداگانه نیست. وقتی پزشک تشخیص داد که دید فرد از ۰.۷ کمتر است، می‌تواند به مرکز پذیرش بهزیستی مراجعه کند؛ در واقع شخصی می‌تواند از خدمات بهزیستی استفاده کند که میزان بیناییش زیر ۰.۷ باشد. بین ۰.۳ تا ۰.۷ فرد کم بینا محسوب می‌شود و زیر ۰۳ فرد نابینا است که بر اساس حدت دید به نابینای خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود. البته قبلا نابینای خیلی شدید هم در دسته‌بندی‌ها وجود داشت که الآن آن را حذف کردند. این از تشکیل پرونده که گفتم به جز تهران، در سایر شهرستان‌ها و استان‌ها، افراد می‌توانند به ستاد بهزیستی مراجعه کنند. بعد از این که فردی نابینا یا کم بینا تشکیل پرونده داد و در لیست مددجویان بهزیستی قرار گرفت، چه خدماتی را دریافت می‌کند؟ ما خدمات سازمان بهزیستی را به خدمات مستمر و غیر مستمر تقسیم می‌کنیم. خدمات مستمر، خدماتی هستند که ماه به ماه یا در یک بازه زمانی مشخص به طور مکرر به فرد تعلق می‌گیرد. خدمات غیر مستمر، خدماتی است که به صورت مقطعی به فرد ارائه می‌شود و افراد می‌توانند بنا به نیاز، سالی یک بار، گاهی سه سال یک بار دریافت کنند. بعضی خدمات هم هستند که در عمر فرد، یک بار به او تعلق می‌گیرد. خدمات مستمر برای افراد نابینا و کم بینا، فقط مستمری است که به افرادی تعلق می‌گیرد که بیکار باشند. در این مورد اولویت با معلولیت شدید است و فرد نباید از جای دیگری مستمری دریافت کند. به طور مثال اگر فرد مستمری پدر متوفای خود یا مستمری از کار افتادگی دریافت می‌کند، نمی‌تواند از مستمری بهزیستی استفاده کند. اینکه اولویت با معلولین شدید است، به این معنا نیست که مستمری به معلولین خفیف تعلق نمی‌گیرد. بستگی به وضع معیشت و خانواده دارد که مستمری به چه افرادی تعلق بگیرد.

-دوستانی سؤال کردند که درخواست مستمری دادند. شرایطی را هم که گفتید دارند؛ ولی هنوز مستمری را دریافت نکردند؛ یعنی سال‌ها است که درخواست دادند؛ ولی پذیرفته نشده است. در این خصوص هم اگر توضیحی دارید، بفرمایید. اگر فردی بیکار بود، از جایی هم مستمری نمی‌گرفت و معلولیت شدید هم داشت، آیا صددرصد مستمری می‌گیرد؟

-درخواست مستمری این فرد در سامانه بهزیستی ثبت می‌شود و در نوبت قرار می‌گیرد. به این معنا نیست که هر کس بیکار باشد و تمام شرایطی که گفتم، داشته باشد، در همان لحظه پرداخت مستمری برای او برقرار شود. چون منابع بهزیستی محدود است. به طور مثال ما الآن حدود ۷۰ هزار پرونده توانبخشی در شهر تهران داریم، اگر بخواهید دقیق بدانید، ۷۶ هزار و ۴۲۲ پرونده؛ ولی افرادی که از ما مستمری می‌گیرند، حدود ۳۵ هزار نفر هستند؛ یعنی زیر ۵۰ درصد این افراد را مستمری می‌دهیم. البته ۳۹ هزار نفری که مستمری نمی‌گیرند، همگی واجد شرایط دریافت مستمری نیستند. علاوه بر محدودیت منابع، از مرداد سال ۹۸ به دلیل تشکیل مراکز مثبت زندگی، ثبت درخواست در سامانه، از دسترس کارشناسان خارج شده؛ یعنی از مرداد ۹۸ نه می‌شود درخواستی را ثبت کرد، نه درخواستی را حذف کرد، نه درخواستی را ویرایش کرد. چرا؟ چون قرار است کلیه امور مربوط به مستمری‌ها واگذار شود به مراکزی به نام مرکز مثبت زندگی که همچون دفاتر الکترونیک شهرداری، قوه قضاییه و پلیس +۱۰ به عنوان دفاتر الکترونیک بهزیستی عمل خواهند کرد. قرار است که در هر محله چند تا از این دفاتر وجود داشته باشد که مردم برای دریافت خدمات به آن‌ها مراجعه کنند. به همین دلیل تا مشخص شدن تکلیف مراکز مثبت زندگی، ثبت درخواست‌ها از دسترس خارج شده و اجازه ثبت از ستاد بهزیستی کشور داده نمی‌شود تا اینکه مشخص شود چگونه می‌خواهند مستمری بگیر‌ها را ساماندهی کنند. از این رو ما در دو سال اخیر نابسامانی زیادی در زمینه ثبت درخواست مستمری داشتیم و این نابسامانی هنوز ادامه دارد و متأسفانه مسئولین ارشد بهزیستی در این زمینه بسیار کند عمل می‌کنند.

-شما گفتید هر گونه دانشگاهی اگر هزینه‌ای داشته باشد، دانشجویان نابینا می‌توانند با ثبت اطلاعات خود در یک سایت اینترنتی از خدمات دانشجویی سازمان بهزیستی برای شهریه دانشگاه استفاده کنند و دانشجویان روزانه هم یک شهریه تشویقی دریافت می‌کنند. آدرس سایت را بفرمایید.

-خدمت دیگری که در یک بازه زمانی به صورت مکرر به افراد تعلق می‌گیرد، شهریه دانشگاه است. افراد می‌توانند در سامانه (student.behzisti.net( اطلاعات شناسایی و تحصیلی خود را وارد و مستندات تحصیلی مثل پرینت انتخاب واحد که حتما باید حاوی مهر امور مالی دانشگاه و همچنین پرینت شهریه ثابت و متغیر را در سیستم بار گذاری کنند. در صورتی که در بار گذاری با مشکل مواجه شدند، می‌توانند با کارشناس مربوطه در بهزیستی شهر خودشان صحبت کنند. سازمان بهزیستی در حال حاضر تقریبا ۹۰ تا ۱۰۰ درصد شهریه دانشگاه‌های پولی را پرداخت می‌کند و یک هزینه تشویقی هم به دانشجویان روزانه پرداخت می‌کند که برای دانشجویان کاردانی حدود ۳۵۰ هزار تومان در هر ترم است. برای کارشناسی ۷۵۰ هزار تومان، برای دانشجویان ارشد ۱ میلیون و ۲۰۰

هزار تومان و برای دکتری‌ها تقریبا ۲ میلیون تومان است. سؤال شما این بود که آیا تمام دانشگاه‌های شهریه‌ای مشمول این قانون می‌شوند که گفتم قرار بود بهزیستی شهریه دانشگاه‌های پردیس را پرداخت نکند؛ اما با رأیی که بچه‌ها از دیوان عدالت اداری گرفتند، بهزیستی مجاب شد که هزینه دانشگاه پردیس را هم بپردازد؛ یعنی پردیس، شبانه دولتی، غیر انتفاعی، دانشگاه آزاد، پیام نور و دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای که معمولا به صورت پودمانی هستند.

در خصوص خدمات غیر مستمر، اولین خدمتی که افراد نابینا و کم بینا از بهزیستی دریافت می‌کنند، تجهیزات توانبخشی است که برای افزایش توانمندی این افراد ارائه می‌شود. انواع عصا‌های سفید، لوح و قلم، کاغذ، ماشین تحریر بریل (نوع ایرانی)، ضبط پخش دیجیتال، تجهیزات خاصی مثل قلم نوری برای خواندن اتیکت که دارای حافظه قرآنی است و به آن قلم قرآنی هم می‌گویند، انواع نرم‌افزار‌های تبدیل متن به گفتار و انواع تجهیزات. بعضی از تجهیزات هزینه بالایی دارند. به همین دلیل به صورت متمرکز از سوی بهزیستی خریداری نمی‌شود و افراد کم بینا و نابینا خودشان خریده و فاکتور آن را به بهزیستی ارائه می‌دهند و بهزیستی به عنوان کمک هزینه تجهیزات مبلغی را به آن‌ها پرداخت می‌کند. اینکه میزان چنین کمک هزینه‌هایی چقدر است، بستگی به اعتباری دارد که در آن برهه زمانی برای تجهیزات به بهزیستی اختصاص داده شده است. بعضی از تجهیزات هم هستند که بهزیستی صلاح نمی‌داند؛ یعنی کارشناسی شده و صلاح نیست که بچه‌ها به صورت شخصی داشته باشند. مثل پرینتر‌های بریل، برجسته‌نگار یا بعضی وسایلی که خرید آن‌ها به لحاظ هزینه خیلی بالا است. کسانی توان مالی تهیه چنین تجهیزاتی را دارند؛ اما کسانی که توان مالی تهیه این تجهیزات را ندارند، بهتر است که به صورت امانی از بهزیستی تهیه کنند یا اینکه مراجعه کنند به مراکزی که این تجهیزات را دارند و به طور مقطعی در همانجا استفاده کنند. قبلا دستگاه بهدید، یکی از بزرگ نما‌های الکترونیک هم بود که می‌خریدند و در اختیار می‌گذاشتند؛ ولی قیمت آن هم بالا رفته و به صورت محدود خریداری می‌شود.

موضوع بعد مربوط به کمک هزینه درمان، جراحی و نظیر این‌ها است که اگر مددجویان هر نوع هزینه درمانی مثل جراحی، بستری و… داشته باشند، می‌توانند مدارک آن را برای کمک هزینه درمان یا جراحی یا پروتز به بهزیستی ارائه بدهند و کمک هزینه درمان را دریافت کنند. ممکن است کسی به پروتز چشم نیاز داشته باشد؛ البته برای بچه‌های آرپی نیاز نیست؛ ولی ممکن است که خدای ناکرده تصادف یا حادثه‌ای رخ بدهد و یک فرد نابینا به پروتز نیاز پیدا کند که در این زمینه هم بهزیستی کمک می‌کند.

-در باب جراحی و پروتز هزینه کامل پرداخت می‌شود؟

-درصدی از هزینه پرداخت می‌شود. آن هم به صورت متغیر است. ثابت نیست که بگوییم مثلا ۵۰ درصد یا ۶۰ درصد. ممکن است بودجه‌ای تزریق شود که ۷۰ ۸۰ درصد مبلغ پرداخت شود. ممکن هم هست که در یک برهه زمانی فقط ۵۰ درصد پرداخت شود؛ ولی به هر حال این خدمتی است که بهزیستی باید ارائه بدهد و دستور‌العمل‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه چند درصد این هزینه‌ها را باید پرداخت کند؛ اما به دلیل وجود تورم بالا و بودجه‌ای که الآن دارد، نمی‌تواند بر اساس همان دستور‌العمل‌هایی که خودش تدوین کرده، پرداخت کند. آخرین دستور‌العملی که در خصوص پرداخت هزینه‌های درمانی در بهزیستی تدوین شده، مربوط به سال ۹۶ است و ما از سال ۹۷ یک جهش تورمی بسیار شدید داشتیم؛ لذا این امکان وجود ندارد که بهزیستی بر اساس همان دستور‌العمل‌ها خدمات ارائه کند. قرار است که در سال جاری و سال آینده دستور‌العمل‌ها باز‌نگری شود و انشا الله این نوع از خدمات شکل بهتری پیدا کند. علاوه بر هزینه‌های درمانی، بچه‌ها می‌توانند از هزینه‌های دندان پزشکی استفاده کنند. در این مورد در استان تهران دو مرکز وردآورد و مرکز اختلالات بلع پاس با بهزیستی قرارداد دارند و فقط فاکتور‌های این دو مرکز از طرف بهزیستی پاس می‌شود. در استان و شهرستان‌های دیگر، نمی‌دانم که چنین امکانی وجود دارد و آیا بهزیستی با جایی قرارداد دارد که بتواند این کار را انجام بدهد یا نه؛ ولی در تهران این دو مرکز را داریم و سابقه داشته که با دستور بهزیستی کشور، این دو مرکز، از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر هم پذیرش داشتند. به جز هزینه‌های دندان پزشکی، بهزیستی هزینه‌های دیگری را هم تقبل می‌کند. مثل پرداخت بیمه، پرداخت بیمه خویش‌فرمایی و… علاوه بر این‌ها، ما خدمات اشتغال را هم داریم که چند خدمت را در بسته اشتغال به دوستان ارائه می‌دهیم. اولین مورد استفاده از قانون ۳ درصد است که دوستان معرفی نامه آن را از بهزیستی می‌گیرند. هر کس که در آزمون‌های استخدامی قبول شود، برای استفاده از قانون ۳ درصد باید به بهزیستی مراجعه کند و نامه یا فرم ۳ درصد را از بهزیستی دریافت کند. دومین خدمتی که در بسته اشتغال ارائه می‌شود، پرداخت بیمه سهم کارفرما است؛ یعنی اگر کارفرمایی یک شخص معلول را استخدام کند، بهزیستی بیمه سهم کارفرما را پرداخت می‌کند.

-تمام هزینه بیمه را پرداخت می‌کند؟

-بله. سومین خدمت، بیمه خویش‌فرمایی است. هر مددجویی که رفته با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد بسته و به صورت خویش‌فرما بیمه پرداخت می‌کند، فاکتور‌ها یا فیش‌های آن را به بهزیستی ارائه می‌دهد و سازمان بهزیستی می‌تواند آن را به عنوان کمک هزینه بیمه خویش‌فرمایی پرداخت کند که این هم معمولا تمام مبلغ را پرداخت می‌کند.

-آیا ربطی به این مسئله دارد که آسیب بینایی خفیف باشد یا شدید باشد؟

-خیر. به شدت معلولیت ربطی ندارد.

-به توان مالی مددجو چطور؟

-نه. ممکن است که فرد برای خودش شغلی را ایجاد کرده و درآمد خوبی هم داشته باشد. در دستور‌العمل‌ها نیامده است که آیا وضعیت مالی تأثیر دارد در پرداخت این هزینه یا خیر. تأثیری ندارد؛ ولی ما مواردی را داریم که ممکن است همکاران ما در بهزیستی سلیقه‌ای عمل کنند.

علاوه بر خدمات اشتغال، ما خدمات مسکن را هم داریم. در این مورد هم به خانواده‌هایی که دارای دو معلول هستند، در حال حاضر ۱۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود و برای خانواده‌هایی که یک عضو معلول دارند، حدود ۴۰ میلیون تومان است. اگر فرد بخواهد خانه‌ای را بخرد، باید قدمت آن خانه زیر ۱۷ سال باشد و سند ۶ دانگ به نام خودش ثبت شود و همچنین اگر از مسکن مهر یا مسکن ملی دریافت می‌کند، باید دارای قرارداد به همراه کد رهگیری باشد. بدون کد رهگیری چون ممکن است که قرارداد جعلی باشد، رسیدگی نمی‌شود.

-در مورد افراد مجرد چگونه است؟

-این در مورد افراد مجرد نیست. مربوط به خانواده‌ها است. به طور مثال خواهر و برادری داریم که با هم زندگی می‌کنند و هر دو هم معلولیت دارند یا خانواده‌ای داریم که یک عضو معلول دارد. مثلا زن معلول است یا شوهر و یا یکی از فرزندان. در مورد مسکن، بهزیستی کمک ودیعه مسکن را هم دارد که البته مبلغ آن محدود است؛ یعنی به افرادی که مستأجر هستند، مبلغی را به عنوان کمک هزینه ودیعه مسکن دریافت می‌کنند که حدود ۵ میلیون تومان است که با توجه به تورم موجود، مبلغ ناچیزی است.

بهزیستی بسته تردد هم دارد که یعنی استفاده از طرح ترافیک، کمک هزینه ایاب و ذهاب و پلاک ویژه خودرو معلولین است. از مرداد ماه سال ۹۶ به این سو، به افراد نابینا، ناشنوا، دیگر پلاک ویژه خودرو معلولین تعلق نمی‌گیرد و از آبان ماه سال ۹۹ معلولین ذهنی و معلولین جسمی حرکتی که خودشان نمی‌توانند رانندگی کنند هم از این فهرست حذف شدند. در حال حاضر فقط معلولین جسمی حرکتی متوسط یا شدیدی که خودشان توان رانندگی دارند؛ یعنی می‌توانند با دنده اتومات یا دنده دستی رانندگی کنند، مجاز به دریافت پلاک ویژه خودرو معلولین هستند و سایر معلولین متأسفانه نمی‌توانند از این امکان استفاده کنند.

-آیا این امتیاز از کسانی که قبلا آن را دریافت کردند، گرفته می‌شود؟

-کسانی که خودرو خود را نفروخته‌اند، می‌توانند از آن استفاده کنند؛ ولی وقتی ماشینشان را فروختند و فک پلاک شد، باید برای ماشین جدید از بهزیستی نامه بگیرند که در بهزیستی بخشنامه شده که‌نامه تمدید و الصاق آن پلاک به ماشین جدید، ندهد؛ اما به جای این، افراد نابینا و کم بینا می‌توانند از ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز از سهم طرح ترافیک استفاده کنند. در حالت قبل حتما باید ماشین به نام فرد نابینا یا کم بینا می‌شد؛ ولی در اینجا لازم نیست که خودرو به نام فرد معلول یا فرد نابینا و کم بینا باشد. به نام هر کدام از اعضای خانواده که باشد، می‌تواند از این طرح استفاده کند. فرد باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کند و اطلاعات فرد معلول در آن بارگذاری شود و پشت کپی برگ سبز یا سند ماشین، اطلاعاتی همچون نام، نام خانوادگی، نوع و شدت معلولیت، نام کاربری و کد عبور سامانه تهران من نوشته شود و به مددکار یا کارشناس مربوطه در بهزیستی بدهند. کارشناسان پرونده‌ها را برای بهزیستی کشور می‌فرستند تا این طرح به چنین افرادی تعلق بگیرد. در مورد کمک هزینه ایاب و ذهاب هم خود مددکاران، معلولین شدید و خیلی شدید را انتخاب می‌کنند و مبلغی را به عنوان کمک هزینه ایاب و ذهاب به آن‌ها پرداخت می‌کنند. متأسفانه در این زمینه قانون مشخصی وجود ندارد و مددجویان نمی‌توانند بگویند که چرا به ما تعلق گرفته یا چرا تعلق نگرفته است. چون میزان اعتبار مربوط به آن پایین است و به تمام معلولین شدید و خیلی شدید نمی‌رسد، همکاران ما مجبور هستند که گزینشی عمل کنند و به صورت دوره‌های سه ماهه پرداخت می‌شود و اگر در این سه ماه اسم یک نفر را دادند، در سه ماه بعدی اسم او را نمی‌دهند و اسامی دیگر را می‌دهند؛ ولی به هر حال این کمک هزینه وجود دارد و ممکن است در بهزیستی استان‌های دیگر این کمک هزینه به افراد بیشتری تعلق بگیرد. چون ازدحام در بهزیستی تهران بیشتر از شهرستان‌های دیگر است.

-این جدای از مستمری است که ماهانه پرداخت می‌شود؟

-بله. من اهم خدماتی را که می‌توانستیم به دوستان ارائه کنیم، توضیح دادم. حالا اگر سؤالی دارید، من در خدمت هستم.

-دوستان پرسیدند که آیا ممکن است مجددا اسم دو مرکز دندان پزشکی را بفرمایید؟

-مرکز پاس، آدرس، ستار خان، تقاطع بهبودی. مرکز وردآورد که همان مجموعه مرکز بهزیستی وردآورد است که در کیلومتر ۱۷ اتوبان تهران/کرج، خیابان تولید دارو واقع شده.

-سؤال بعدی در خصوص تابلوی پارک معلولین است. پرسیدند که از کجا می‌توانند این تابلو را دریافت کنند؟ آیا چنین چیزی در بهزیستی وجود دارد؟

-متولی این مسئله شهرداری است. دوستان می‌توانند به بهزیستی مراجعه کنند و یک معرفی نامه برای اداره شهرداری منطقه خود بگیرند و به آنجا مراجعه کنند. شهرداری در این مورد با دوستان همکاری می‌کند. دادن یک گواهی معلولیت به فرد و ارجاع او به شهرداری، کفایت می‌کند.

-پرسیدند که برای دریافت تجهیزات توانبخشی باید به کجا مراجعه کنیم؟

-در تهران، باید به مراکزی که پرونده‌شان در آنجا است مراجعه کنند. قبلا تمام تجهیزات متمرکز بود در مرکز خزانه؛ ولی با دستور مدیر شهر تهران، جناب آقای دکتر آرام، قرار شد که هر مرکز تجهیزات خودش را توزیع کند. این تجهیزات بین مراکز توزیع شدند و افراد با توجه به اینکه پرونده‌شان در کدام مرکز است، به همان مرکز مراجعه و از مسئول تجهیزات توانبخشی آن مرکز درخواست تجهیزات می‌کنند و وسیله مورد نظر را دریافت می‌کنند. در مورد استان‌ها و شهرستان‌های دیگر، به هر شکلی که سابقا دریافت می‌کردند، هنوز هم به همان شکل است.

-وقت کمی تا پایان جلسه داریم. برای جمعبندی بحث در خدمت شما هستیم.

-ما به صورت کاملا تفکیک شده و مشخص خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی را دسته‌بندی کردیم. در نهایت فقط این را بگویم که مثل تمام ارگان‌های دیگر سازمان بهزیستی هم دارای نیروی انسانی متعهد، غیر متعهد، متخصص، غیر متخصص، دلسوز و شاید کمتر دلسوز است. پیشنهاد من به تمامی دوستان این است که در مورد خدمات مورد نیاز خود، اطلاعات کافی را به دست آورند و با آگاهی تقاضا‌هایی را از سازمان بهزیستی و مددکاران داشته باشند که اگر مددکار پاسخی به جز خواسته آن‌ها داد، بتوانند با داشتن اطلاعات کامل، درخواست خود را پیگیری کنند و حس مطالبه‌گری خود را از دست ندهند. ما نمی‌توانیم بگوییم که کارمندان بهزیستی همه خدوم هستند یا اینکه هیچ کدام خدوم نیستند. مثل همۀ ارگان‌های دیگر در سازمان بهزیستی هم کیفیت نیروی انسانی متغیر است و تنها راهی که من به دوستان خودم پیشنهاد می‌کنم، این است که نسبت به خدماتی که می‌خواهند از بهزیستی دریافت کنند، ابتدا کسب اطلاعات کنند و بعد با اطلاعات کامل درخواست خود را مطرح کنند. اگر پاسخ سربالا شنیدند، با استناد به مواد بخشنامه‌های خود سازمان بهزیستی و قانون حمایت از حقوق معلولین و آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های دیگر، تقاضای خود را پیگیری کنند. شاید در بعضی موارد حتی لازم باشد که فرد شکایت پیش داروغه ببرد و از دیوان عدالت رأی بگیرد.

نوشته های مرتبط